Voting

Tuesday, December 22, 2009

Cerita di Dapur dan TV

Salam Blogs.....

ha....cuti sekolah dah makin hampir ke penghujung nya....bermula lah kerja rutin saya....tak leh lah rehat-rehat mcm sekarang ni....tapi masa kerja pon rehat jugak...dah memang saya tak banyak kerja....takkan nak buat kerja orang kot....tak mo......nanti orang tu naik kepala.yelah kerja dia ada orang lain buatkan...tak gitu...

My aunt dah balik dari mengerjakan Ibadah Haji kali ke-2 kelmarin.......tapi tak sempat lagi nak melawat sempena kepulangan nya......best nye...teringin sangat-sangat nak menjejak kaki ke Tanah Suci....moga Allah memakbulkan niat suci saya ini......sebagai manusia,kita kenalah ada target,target nak tunaikan tuntutam agama....insyaAllah bila dah ada niat..Allah akan mempermudahkan urusan dan niat suci kita...amin.....

Cerita anak pulak....hahaha itu sudah semestinya....nama blok pon saya dedicate for my son...so tak lengkap tanpa cerita nya...sejak seminggu dua ni...ya ampun....bercakap bagai nak rak....dah boleh bercakap katakan....semua dia bertanya...malam minggu baru2 ni...tengok lah cerita P.Ramli...."Ibu Mertuaku" sin yang Osman Jalani @Kasim Selamat cucuk garfu kat mata dia tu...Irfan ape lagi....sampai hari ni..even pagi tadi pon masih cakap yang "orang dalam tv tu cucuk mata"...hahahahah ingat tu...eventhough dah berhari-hari cerita tu disiarkan...kalo sebut je "mata" terus dia bagi tahu...ada orang cucuk mata dalam tv.....Alhamdulillah moga ingatan kuat nya itu berkekalan sampai besar.Isnin lepas pulak....saya beli nenas...konon nya nak try masak gulai nenas + ikan masin...ummm..yummmeeeiii.....so....dah perah santan siap semua...nak potong nenas plak kan...nanti nak rendam air garam plak...so potong siap2 dulu...mata Irfan dah mula pelik ni tengok saya pegang nenas...mulut dia tak de bunyi ape2 pon...tengok.....je...lepastu.....:'


Irfan : "nok...mama...nok....nok mama"
Saya : "kejap lah mama nok koyok dulu ni.kene buang kulit dia dulu...kalu dok..sakit
lidoh Irfan nok makang,sian ke Irfan kekgi Irfan nangis....gane Irfan Nangis....??
Irfan : "he...hehe..." (buat2 menagis lah konon nye)

Saya pon potong lah dengan perlahan-lahan kulit nenas tadi.....(ceh macam nak ajar masak-masak pulak kan), bila semua dah bersih....saya pon baring kan nenas tadi....sekali lagi irfan mintak....saya cakap tak boleh...sama seperti dialog diatas....

lepas tu saya letakkan pisau atas nenas...dan hiris dalam bentuk kepingan tahu irfan jawab ape?.........................:"Allah".......
saya hiris kepingan ke-2.....irfan :.........."Allah".....8 keping hirisan,8 kali Irfan menyebut Allah...

saya control gelak....sebab tak tahan tengok gelagat dia...ingat mama sembelih ayam ke hape Irfan ni...itu lah gelagat anak saya..saya ke dapur pon dia sebok nak masak jugak....kalo saya goreng ikan ke ayam ke sayur ke...bunyi tumisan tu cepat2 dia mintak saya dokong..nak tengok ape jadi kat atas dapor....patut lah sekarang dia dah pandai tutup dapur gas...dah hari-hari duk perhati saya buat ape kat dapur...itu lah budak-budak ni senang terikut apa yang kita buat.....Irfan oh Irfan...

No comments:

Post a Comment